Friday, July 3, 2009

chili crab yawww!!

niari aku ade mood nak masak.. so lepas keje terus gi shengshiong li ape2 yg patut tok masak... disebabkan tokak den ni nak makan ketam so den boli la kotam!! yezza chili crab!! cube2 walaupun tak perna test masak!!
dimulakan ngan hiris bawang.. bawang putih, halia.. and cili kering tok di blender.....

selepas diblender aku letak tepi dulu then aku siang ketam... tok menu ni aku campur ngan udang sekali.. hehe.... aku yg masak so suka hati aku lah hok!!!
tok udang ni aku tak buang kepala dia.. cuma cuci bersih2 and buang misai jerk coz nak dia manis... entah tol ke tak aku tak pasti.. tapi ade org kata masak ngan kepala2 lagi sodap....
lepas settle udang aku pun siang ketam and potong setengah... hehe potong setengah nampak cam byk sikit.. padahal aku li sekilo jerk! hehe... setelah siap siang menyiang, aku pun panas kan minyak dalam kuali .... apabila minyak dah panas.. aku pun tumis bahan blender tadi sampai garing.....
okey semasa aku menumis lada ni, aku masuk kan jugak sos tomato.. cuka.. dan biji lada hitam yg dah di tumbuk lumat, serta tak lupa garam dan gula secukup rasa! then kacau sehingga dia tol2 garing.. sesudah itu aku pecahkan dua bijik telur kedalam dan kacau sehingga telur hancur sebati..... setelah telur rata dalam lada tersebut aku masuk kan ketam dan udang yg sudah bersih di basuh...
kacau perlahan2 jgn sampai ketam terloncat dari kuali! hehe kemudian aku tutupkan dia dan biar dia betul2 masak...
mesti sentiasa balik2 kan ketam tersebut supaya masak serata... setelah masak apa lagi hidang lah bersama nasik panas! serious sodap!!! jemput makan semua!!!
ambik ko.. menganjing2 kan ketam tu... btw to nadh! aku dah tolong makankan tok ko skali!!! wakakaka..

No comments:

Post a Comment